Biserica online și credincioșii anonimi

Biserica online și credincioșii anonimi 

Bisericiile au devenit tot mai goale in timp ce lideri construiesc cladirii impunatoare, s-ar putea recurge la o alternativa???!!! (dutu)

Deși secularizarea a golit multe dintre biserici, spiritualitatea nu a dispărut. Totuși mulți dintre cei care se pretind creștini preferă adeseori varianta online a bisericii. Slujbele sau predicile transmise virtual încep să atragă tot mai mult public. Anonimatul este preferat unei prezențe publice. „Biserica ar trebui să fie compusă din picioare și fețe, nu doar din electroni și avatare”, ripostează un jurnalist american.

Fiecare biserică ar trebui să aibă o prezență online, spune Ed Stetzer, într-un articol publicat de Christianity Today. Reprezintă deja o realitate care nu poate fi ignorată. Dacă o biserică nu este online, deja ea este ruptă de mediul cultural în care trăiește, consideră mai departe Stetzer.

Argumente în această privință sunt furnizate și de datele statistice. Spre exemplu, Pew Research a constatat ca 72% dintre adulți folosesc social media. Mai mult de atât, fiecare grupă de vârstă continuă să înregistreze o creștere substanțială a prezenței în mediul online. Chiar și cei de peste 65 de ani și-au triplat prezența în ultimii patru ani, de la 13% în 2009 la 43% în acest an.

În ciuda tendințelor copleșitoare în utilizarea social media, LifeWay Research a descoperit că mai puțin de jumătate din toate bisericile americane sunt angajate pe Facebook. Aproape 40% nu folosesc niciun instrument de socializare sau de comunicare online.

Constatarea acestor discrepanțe l-au determinat pe Stetzer să afirme — mai în glumă, mai în serios — că pastorii care nu sunt pe Twitter comit un păcat. Pe de altă parte, el realizează că o biserică excesiv concentrată pe mediul online ar putea avea efecte nocive. Acesta este și motivul pentru care se întreabă dacă o participare la servicii de închinare online poate fi considerată echivalentul unei biserici.

Virtual, dar cu măsură

„Da, puteți avea o mare comunitate online, dar asta nu e suficient. Varianta online ar trebui să motiveze, nu să înlocuiască prezența personală în viața unei biserici”, consideră jurnalistul american. Soluția? Stetzer consideră că un echilibru se impune de urgență. O ieșire din mediul online ar fi catastrofală. Riscul ar fi ca bisericile să devină tot mai irelevante într-o lume modelată de internet. Însă și menținerea credincioșilor în spațiul virtual este la fel de riscantă.

Aceeași problemă o ridică și Kelly Givens, editor la crosswalk. Este de acord că biserica nu poate absenta din spațiul virtual, în condițiile în care tot mai mulți oameni se angajează în spații online. Întrebarea fundamentală pe care o ridică Givens este în legătură cu motivația acestui demers al bisericii. Aceasta ar trebui să fie acolo unde sunt oamenii. Însă, se întreabă ea, ar trebui să le faciliteze acestora posibilitatea de a-și constitui astfel de „biserici online” fără să iasă din casă?

Dincolo de argumentele pro și contra bisericilor virtuale, este o evidență faptul că bisericile pot fi luate prin surprindere de schimbările care se produc în societate. Iar pentru a-și păstra relevanța sunt nevoite să se adapteze din mers. Papa Francisc a apreciat fără nicio reținere faptul că internetul este „un dar de la Dumnezeu”. A ținut însă să atenționeze asupra riscului de a crea comunități umane în afara oricărei intenții de comuniune. De aceea a insista ca lumea digitală să fie formată dintr-o „rețea de oameni, nu de cabluri”.

Același internet, motivații diverse

Există însă și excese de captare a atenției celor credincioși, fără nici cea mai mică intenție de a crea un cerc de comuniune. De exemplu, o biserică din România a creat un mediu virtual pentru a strânge fonduri. Alții au creat o pagină de facebook pentru moaștele unei sfinte, mii de fani scriindu-i rugăciuni. Ideea înălțării rugăciunilor prin intermediul internetului a intrat deja în uzul unor biserici considerate a fi mai conservatoare. Urmărirea online a funeraliilor celor mai apropiați pare a fi una dintre cele mai ciudate inovații virtuale.

În ciuda eforturilor depuse, statisticile confirmă că în momentul de față Europa a început să nu mai fie percepută ca un continent al creştinătăţii, din cauza creşterii numărului celor neafiliaţi religios. Este posibil ca cei mai mulți să fie identificați în spațiul online. Iar motivațiile unei asemenea tendințe sunt multiple, plecând de la neîncrederea în cler până la nerelevanța pe care o are creștinismul tradițional pentru o lume aflată în permanentă schimbare.

În aceste condiții, fenomenul de „evadare din biserică” nu ar trebui să fie surprinzător. Oamenii caută autenticitate. Comuniunea este vitală. „Nu vreau să fiu proiectul vostru”, a afirmat o tânără plecată din biserică, optând pentru varianta virtuală a acesteia. Ea este convinsă că atunci când este invitată duminica să participe la întâlnirile bisericii este doar unul din „numele de pe listă” de care cineva a primit sarcina să se ocupe.

Cine pierde?

Evident că mutarea excesivă a unei bisericii în mediul online are pierderi colaterale. În primul rând, chiar cei care au senzația unui câștig stând în fața monitoarelor s-ar putea să fie cei mai afectați. Un studiu publicat în Jurnalul Canadian de Psihiatrie afirmă că există o corelație directă și pozitivă între frecventarea bisericii și depresia clinică. Alte studii relevă faptul că studii frecventarea bisericii poate fi asociată cu găsirea unui un scop și un sens în viață, care conferă o perspectivă de ansamblu asupra experiențelor negative și a fricilor existențiale. Chiar dacă pentru mulți biserica a devenit un punct de reper pierdut, ea continuă să ofere cadrul potrivit pentru maturizare și echilibru interior. Poate că trăirea credinței în anonimat nu este alegerea optimă. Indiferent cât de comodă poate fi varianta virtuală a credinței.

Sursa:  http://www.semneletimpului.ro/stiri/Biserica-online-si-credinciosii-anonimi-14049.html

One thought on “Biserica online și credincioșii anonimi

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s